conBLOG

18. 7. 2003 pátek

K čemu PDF

Lukáš Oborský píše (podle Nielsena), že formát PDF je primárně určen pro tisk a ne pro on-line prezentace. Pokud se jedná o prezentaci ve smyslu www stránek má určitě pravdu. Formát PDF je přece především určen pro něco jiného.

PDF je určen pro přesnou prezentaci dokumentů na různých počítačích a mezi různými platformami. Ve velké většině případů běžné praxe se předávají dokumenty ve formátech MS Office. Často vídám e-maily bez textu s wordovskou přílohou obsahující vlastně text e-mailu. Mnozí uživatelé nemají ponětí o tom, že to co vidí na svém PC nemusí být čitelné na jiném PC. Stačí mít jinou tiskárnu a stránkování je to tam. Na cílovém PC nejsou potřebné fonty a háčkovaná písmena mizí. A právě tady je pro PDF pole působnosti. Správně namítnete, že je přece lepší poslat třeba čisté HTML, ale ruku na srdce, jak donutit sekretářku psát zápis z porady v Notepadu? Jak přimět obchodníka opustit jeho milovaný Word? Stačí kliknout na jedno tlačítko a přenositelnější PDF soubor je na světě. K jeho prohlížení stačí volně dostupná čtečka.

Další výhodou PDF je možnost nastavení ochrany souborů na mnoha úrovních. Lze zakázat prohlížení, kopírování, tisk, změny dokumentu. Pro publikování dokumentů třeba na firemním intranetu je to někdy k nezaplacení. A tohle všechno zvládne běžný uživatel po 10 minutách zaškolení.

Puristé namítnou, že je PDF formátem uzavřeným. Ale je to tak podstatné pro jeho používání? Důležitější je, že je prakticky použitelný a prakticky používaný. Proč by jinak PDF dokumenty indexoval třeba Google? Nebo se v budoucnu dočkáme výzkumu, proč není pro on-line prezentaci vhodný XLS formát?

Další informace také Marek Prokop na Sově (16.7.2003): PDF je příšera z Černé laguny.

Komentáře

1 Pavel E-mail Web

19. 7. 2003 sobota, 8.12

Osobne vse posilam v RTF, ale ten zarucuje jen nezavislost na MS. Faktem je, ze PDF ma sve nepopiratelne klady. Tj - souhlasim s tebou.

2 Lukin E-mail Web

19. 7. 2003 sobota, 16.44

Úplně s tebou souhlasím, PDFko je dobrý formát na výměnu dat, uchovávání dokumentů či jako elektronická verze faktur. Jediné, na co se nehodí, je právě prostředí WWW, o čemž jsem právě psal na weblogu.

3 rony E-mail Web

19. 7. 2003 sobota, 22.22

lukin: na www je prave preto! ak chces publikovat na www stranke dokument, u ktoreho naozaj zalezi na vzhlade alebo mas akekolvek ine poziadavky kvoli ktorym isty dokument je poskytovany ako stiahnutelny subor, tak PDF je ta vhodna volba. Plati to napr. o manualoch, cennikoch, dlhsich textoch. Proste take veci, ktore si uzivatel pre svoju potrebu stiahne na svoj pocitac a _zvycajne_ napriklad vytlaci. Medium www tam sluzi iba ako distrubutor toho dokumentu. Takze celu tuto "kauzu" ci flame okolo PDF povazujem za blbost. Ked uz ukladat na web nejake "newebove" dokumenty, tak preco nie PDF? A podmienka, ze cosi na webe je iba ako PDF? netreba ju brat striktne a vazne, poznam vela alternativnych pohladov na to, kedy je zverejnenie obsahu PDFka aj ako html dokument neziaduce.. uvediem jeden zo zivota: vseobecne obchodne podmienky banky. su vydane a schvalene bankou a dokument ako taky je vydany vo formate PDF. Jeho spracovanie do formy "html" stranky cize zapracovanie do designu firemnej prezentacie a dalsie ukony s tym spojene su uz manipulacie so samotnym textom a okrem toho ze mozem zavliect do toho chyby, tak cely dokument tym padom mozem zneplatnit (klient sa zacne odvolavat na text vs.obch.podm. a uvedie, ze na webe to mate takto...). A to som rad, ze napr. nie som nuteny pouzivat DOC na web!!! vobec mi nevadi, ze PDF je "uzavrety" format, ma nesporne vyhody a mam pocit, ze az tak uzavrety nie je ;-) Grafici-zalamovaci si spomenu na doby, ked poskytovali podklady na osvit v roznych "formatoch", dnes sa uz myslim pouziva na osvit PDF (uz som trosku mimo z branze som odchadzal pred par rokmi, ked sa PDF rozmahalo v osvit studiach ako vhodny format pre osvit). Takze asi tolko k PDF. Jedina vytka by snad bola, keby okrem Adobe Acrobatu boli aj ine konkurencie schopne tvory na vytvaranie PDFiek.

4 Lukin E-mail Web

20. 7. 2003 neděle, 13.13

Tvůj příklad obchodních podmínek je zrovna to, co se mi nelíbí. Samozřejmě, ať existují jako PDF dokument, který je ideální, jak píšeš, na stažení či vytisknutí. Ale proč ne HTML alternativu? To jako když nebudu mít PDF reader, tak si ty podmínky nesmím přečíst? A nechci slyšet pofidérní argumenty "vždyť ten reader je gratis".

5 Vilém Málek E-mail Web

21. 7. 2003 pondělí, 12.24

Mně osobně PDF irituje vzhledem k jeho zneužívání ve státní a vysokoškolské sféře. Věřili byste tomu, že jsou úředníci schopni vymslet takovou zhovadilost, jako je netisknutelný vzor formuláře v PDF? Bohužel to není výjimkou, spíš pravidlem. A podobně si (na popud jisté knihovnice, kterou nebudu jmenovat) počínají i státní knihovny - po zaplacení(!) Vám pošlou kopii knižního nebo časopiseckého zdroje v PDF omezeném jak jen to jde. Nejraději by asi byli, kdyby se po prvním přečtení soubor sám vymazal ;-(

6 Jiří Bureš E-mail Web

21. 7. 2003 pondělí, 15.31

To Vilém: To je problém toho, kdo daný nástroj používá a ne problém nástroje resp. formátu. Jinak to co píšete jsou samozřejmě zavrženíhodné případy.

7 Vilém Málek E-mail Web

22. 7. 2003 úterý, 8.40

2 Jiří: To sice chápu, jenže na vině jsou nejen ti lidé, ale kupříkladu i jistá nejmenovaná firma, která jim "svůj" formát takto prezentuje a takové praktiky doporučuje.

8 rony E-mail Web

25. 7. 2003 pátek, 23.28

Lukin> (bol som par dni prec) ten priklad je prave dokument, ktory je pravnym dokumentom, ktoreho "alternativne" tvary nemusia byt "schvalene" resp. "schvalitelne" a v tom je kamen urazu: ktory z tych dvoch variant je ten platny? Moze sa klient odvolat na "inu" alternativnu formu? ak sa moze, kto zodpoveda za jej znenie? vyvolava to vela otazok a nakoniec ti vyjde, ze keby mi to dodali ako DOC, tak to tam ako DOC musim dat (este ze v konkretnom pripade to je PDF). Kazda dalsia forma (html, rtf..) prinasa so sebou vsetky mozne rizika, ktore vo vztahu k podstate dokumentu mozu byt velmi kontraproduktivne.

Takze ziadne tebou predpokladane argumenty neuvadzam. Treba uvazovat _nielen_ vhodnost formatov ale aj to co ide okolo toho, ze sa zverejni _iba_ isty format dokumentu.

Nový komentář







Odřádkovat odstavce v komentáři (pomocí <br>)

Můžete použít HTML značky. URL začínající http:// se převedou na odkaz (z obou stran musí být mezera).

« starší článek   · • ·   novější článek »

Od roku 2002 conBLOG píše Jiří Bureš, conVERTER

Tip: Jankovice, Babiččiny recepty