Jaká je úspěšnost publikovaných spotů na weblozích? Jak musí být autor weblogu pracovitý, aby přilákal návštěvníky? Lze nějak zjistit kvalitu weblogu? Jedno z doporučovaných pravidel psaní úspěšného weblogu zní: piště pravidelně a často. Přilákáte tím návštěvníky. Jak bude toto pravidlo naplněno? Určitým měřítkem kvality by mohl být počet návštěvníků přilákaných jedním spotem.
Pro tento rozbor jsem použil 34 nejnavštěvovanějších weblogů na TOPList za měsíc květen 2003 doplněný o další významné weblogy. Hodnotícím kritériem byl poměr návštěv k počtu publikovaných spotů (příspěvků).
Návštěvnost je hojně diskutovaná veličina. V podstatě neexistuje možnost, jak určit kolik unikátních návštěvníků na danou stránku přišlo. TOPList používá "neviditelný" obrázek, který nemusí autor umístit na všechny stránky weblogu, naproti tomu obrázek může autor dát i na stránky, které příspěvky vůbec nezobrazují, prohlížeč nemusí obrázky vůbec načítat, z jedné IP adresy mohou přicházet různí návštěvníci apod. Přesto byla pro tento rozbor zvolena právě hodnota návštěvnosti dle TOPListu.
Mé poděkování patří Pavlu Francírkovi z TOPListu, který mi ochotně poskytl údaje potřebné pro tento rozbor. Chci také poděkovat Dušanu 'Yuhů' Janovskému za námět pro tento rozbor.
Weblog | Návštěvy/spoty | Návštěvy | Spoty | TOPList poř. | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
Vosa na jazyku | 12 431,0 | 74 596 | 6 | 1. | |
Hlava.net | 618,9 | 21 044 | 34 | 2. | |
Pixyho blogy | 415,1 | 10 792 | 26 | 4. | |
internet marketing | 303,7 | 4555 | 15 | 6. | |
machal.creativity.cz | 260,0 | 2600 | 10 | 16. | |
Yuhůův weblog o webu | 200,5 | 3208 | 16 | 11. | |
Marigoldův blog | 180,1 | 12 068 | 67 | 3. | |
Techblog | 155,6 | 778 | 5 | 31. | |
Sova v síti | 142,6 | 7698 | 54 | - | Hodnota návštěv je aproximována. |
Pooh | 137,3 | 77 172 | 562 | - | Hodnota návštěv dle iDot. |
Poznámkový blok | 128,7 | 5533 | 43 | 5. | |
Inázor * | 110,9 | 1885 | 17 | 18. | Spoty od 15. 5. (start na TOPList) |
Minimag.cz | 96,8 | 774 | 8 | 32. | |
WebSky.cz | 85,2 | 3921 | 46 | 8. | |
AcidLog | 81,4 | 3011 | 37 | 12. | |
Svět pohledem studenta | 76,7 | 2606 | 34 | 15. | |
Denicek.net | 75,4 | 3918 | 48 | 9. | |
Nárazník | 70,6 | 1129 | 16 | 23. | |
The Wild Mud | 66,1 | 1455 | 22 | 21. | |
Letem světem | 64,5 | 3610 | 56 | 10. | |
Dagblog | 58,4 | 526 | 9 | - | Návštěvy dle Navrcholu. |
conBLOG | 55,0 | 2198 | 40 | 17. | |
KyberŠmok * | 54,2 | 1138 | 21 | 22. | |
Pikasův notýsek * | 53,8 | 1507 | 28 | 20. | |
E-deník | 53,7 | 1128 | 21 | 24. | |
Příručka * | 53,1 | 956 | 18 | 28. | Spoty od 16. 5. (start na TOPList) |
Jen tak zlehka | 52,7 | 1001 | 19 | 27. | |
Weblog Karla Černého * | 46,9 | 797 | 17 | 30. | |
Game blog * | 44,3 | 2699 | 61 | 14. | |
Koubovi.cz * | 39,7 | 1072 | 27 | 26. | |
Euroblog * | 38,8 | 698 | 18 | 33. | Spoty od 12. 5. (start na TOPList) |
Převážně neškodný blog * | 29,7 | 2790 | 94 | 13. | |
RG~blog | 27,3 | 1609 | 59 | 19. | |
Digitální weblog | 27,1 | 1218 | 45 | - | |
SeldaBlog * | 16,8 | 804 | 48 | 29. | |
Zoufalcova homepage * | 15,5 | 1114 | 72 | 25. |
Jedna z pouček o nutnosti velkého množství spotů nebyla zcela naplněna, viz sloupec Spoty. Weblogy nejsou seřazeny sestupně podle počtu spotů.
Existuje tedy vazba mezi kvalitou, tak jak jsem ji zjednodušeně definoval a mezi návštěvností? Graf možná trochu napoví, jak to vlastně je:
Graf zobrazuje závislost pořadí "kvality" na pořadí TOPList
Pro graf byly použity pouze weblogy zastoupené na TOPListu. Na ose x je pořadí, jaké měl weblog v TOPListu. Osa y je pořadí v tabulce kvality (počet návštěv/počet spotů). Z grafu je patrná určitá tendence, která je zvýrazněná úsečkou lineární regrese. Weblogy úspěšnější v získávání většího počtu návštěvníků na jeden spot jsou také úspěšnější v celkové návštěvnosti (což není překvapující).
Ale ne vždy. Z hlediska návštěvnosti je daleko podstatnější cílová skupina. Weblog může mít vysokou kvalitu, ale skupina, pro kterou autor píše může být malá. Toto hodnocení může být použitelné mezi weblogy se stejným (podobným) zaměřením.
Dovolím si tvrdit, že se pravděpodobně bude opakovat situace, jaká nastala u weblogu Vosa na jazyku. Weblog, který se "trefí" do správné cílové skupiny bude hojně navštěvován, i když nebude využívat všech nástrojů pro zvýšení návštěvnosti. Až po přiostření konkurence začnou rozhodovat další minoritní faktory. Takže se můžeme těšit, že se na prvních příčkách návštěvnosti objeví pornoblogy a další populárně zaměřené blogy.
© 2004 Jiří Bureš