Weblogy CZ Weblogy CZ - Změna barev navštívených odkazů

České weblogy a změna barev navštívených odkazů

Kvalitní označení odkazů významným způsobem přispívá k lepší použitelnosti webových stránek. Zásadní je podtržení odkazu, ale také vhodně zvolené barvy odkazů. Platí určité zásady:

Proč měnit barvy navštívených odkazů vysvětluje mj. Jacob Nielsen v článku Change the Color of Visited Links. Mnoho lidí nemá dobrou krátkodobou paměť (a to nemluvím o paměti dlouhodobé). Pokud není možnost odlišit navštívené a nenavštívené odkazy, lidé na webu bloudí, motají se v kruzích. Postupně dochází ke znechucení a návštěvník vzdává svou snahu daný web používat.

V dalším díle volného seriálu o domácích weblozích jsem se 5. 5. 2004 podíval na to jestli domácí weblogy mění barvu navštívených odkazů. Jako vzorek jsem použil Top 50 weblogů podle TopList. Také jsem sledoval, jak domácí weblogy podtrhávají odkazy.

Výsledky

Podle Nielsena celých 74 % webů mění barvu navštívených odkazů. Takových uspokojivých výsledků ale domácí weblogy ani zdaleka nedosahují:

Závěr

Je jasné, že neměnění barev navštívených odkazů vadí na různých webech různě. Blogy jsou tak trochu zvláštní druh webů. Jsou více zaměřeny na aktuálnost informací. Návštěvníci na nich přece jen méně hledají a noří se do navigačního bludiště. To ale není omluva pro porušování pravidel přístupnosti. Jen to možná méně návštěvníka bolí.

Tvůrce webu by si měl uvědomit, že:

Je potřeba si uvědomit, že různí lidé mají různou úroveň krátkodobé paměti. Zapomínají, na kterých stránkách už byli. Rádi by se vraceli tam, kde našli potřebné informace. Stejná barva navštívených a nenavštívených odkazů jim ztěžuje práci.

© 2004 Jiří Bureš

conVERTER | conBLOG | Mapa webu

TOPlist