Weblogy CZ Weblogy CZ - Prvky

České weblogy

Typické znaky weblogů (prvky) jsem testoval. Pro připomenutí uvedu, že za takové prvky by se daly označit především nadpisy příspěvků, samotné příspěvky, trvalé odkazy, datum a čas publikování a autor. Jak ale vypadá takový typický spot (příspěvek). Jaké prvky jsou mu vlastní a kde se obvykle nachází? Další díl volného seriálu o českých weblozích jsem věnoval umístění prvků u příspěvků. Test proběhl 31. 10. 2003

Jako vzorek jsem použil Top 60 weblogů podle TopList a přidal Sovu v síti. Část webů jsem do testu do testu nezařadil (nejsou to blogy). Celkem jsem testoval 52 weblogů.

Umístění prvků

Ustálená poloha prvků, které se na weblozích obvykle vyskytují, pomáhá návštěvníkovi v lepším a snadnějším používání blogu.

Trvalý odkaz (68 výskytů)

Nejčastěji se vyskytující prvek u jednotlivých spotů. Není se co divit - bez trvalých odkazů není stránka weblogem.

Hustota výskytu trvalého odkazu

Hustota výskytu trvalého odkazu

Proč je počet výskytů (68) větší, než je počet testovaných spotů? Je to tím, že na mnoha blozích autor umísťuje trvalý odkaz na daný spot na více míst. Nejčastěji lze nalézt trvalý odkaz vlevo nahoře (samotný nadpis bývá definován jako trvalý odkaz) nebo vpravo dole.

Tab. 1: Výskyt trvalého odkazu
37 % (19)4 % (2)17 % (9)
8 % (4)
13 % (7)21 % (11)31 % (16)

Datum (58)

Blogy mají spoty sestupně chronologicky řazené. Proto na nich nemůže chybět informace o čase. 

Hustota výskytu datumu

Hustota výskytu datumu publikování spotu

Tab. 2: Výskyt datumu publikování spotu
31 % (16)15 % (8)25 % (13)
-
17 % (9)23 % (12)-

Nejčastější výskyt datumu publikování spotu je nahoře nad spotem. Nejčastěji je datum zarovnáno vlevo nebo vpravo. Častý je ale také výskyt zhruba uprostřed dole pod textem spotu. Tam většinou autoři duplicitně umisťují datum publikování (za/před obligátní text Zapsal Jan Novák dne d.m.rrrr v 18.00). Prvek nemá samostatné umístění - je součást dalšího textu (informace o autorovi, trvalý odkaz, čas, odkaz na komentáře) - to jej "vystrkuje" do středu řádku.

Komentáře (45)

Komentáře jsou oblíbenou funkcionalitou na weblozích. Téměř jistě je hledejte vpravo dole pod textem spotu:

Hustota výskytu odkazu na komentáře

Hustota výskytu odkazu na komentáře

Tab. 3: Výskyt odkazu na komentáře
2 % (1)-2 % (1)
-
8 % (4)33 % (17)42 % (22)

Umístění je logické: nejdříve si spot přečtu a pak jej komentuji. Autoři se této zásady drží.

Čas (38)

Čas publikování spotu autoři příliš ochotně nenabízí. I když tato informace může být pro návštěvníka užitečná. Je ale pravda, že mnoho blogerů publikuje ne víc než 1 spot denně.

Hustota výskytu času publikování

Hustota výskytu času publikování spotu

Čas spotu se nejčastěji vyskytuje dole pod spotem. Bývá součástí dalšího textu podobně jako datum publikování.

Tab. 4: Výskyt času publikování spotu
6 % (3)8 % (4)17 % (9)
-
19 % (10)23 % (12)-

Možná by stálo za to místo zbytečně opakovaného trvalého odkazu nebo datumu přidat čas publikování spotu.

Autor (38)

Autor spotu nebývá vždy uveden. Číslo 38 se možná zdá malé. Na druhou stranu je většina blogů psaná jedním autorem a tak je uvádění jména (nicku) nadbytečnou informací.

Hustota výskytu autora

Hustota výskytu autora

Tab. 5: Výskyt jména (nicku) autora
2 % (1)6 % (3)6 % (3)
-
25 % (13)33 % (17)2 % (1)

Autoři bývají nejčastěji uvedeni pod spotem (vlevo nebo uprostřed).

Kategorie (35)

Ne všechny blogy mají rozdělení spotů do kategorií: 

Hustota výskytu kategorie

Hustota výskytu kategorie

Tab. 6: Výskyt kategorie
12 % (6)10 % (5)13 % (7)
-
13 % (7)19 % (10)-

Také hustota výskytu není výrazně posunutá do určité oblasti. Možná překvapí, že se na žádném blogu kategorie nevyskytuje vpravo dole.


Závěr

Jednotné rozmístění prvků je důležité dodržet v rámci jednoho webu. Mnohé výzkumy však dokazují, že uživatelé očekávají obdobné umístění prvků na webech stejného typu (takovým příkladem může být logo v levém horním roku stránky s odkazem na titulku).

Uživatele může zbytečně zatěžovat opakující se výskyt stejného prvku na více místech (např. trvalý odkaz jako nadpis spotu,  který je zároveň uvedený pod spotem, ale s jiným názvem). Platí, že čím méně opakujících se informací, tím lépe. Také je vhodné snížit délku těchto informací, např. zmenšit počet znaků (proč uvádět čas s přesností na sekundy). Zbytečné je opakované uvádění jména autora u blogů, které vytváří jediný autor.

Dalším zjištěným problémem může být slučování různých prvků na jediný dlouhý řádek. Při změně velikosti písma nebo změně šířky stránky může prvek výrazně změnit svou polohu na stránce.

I přes výše uvedené skutečnosti jsem zjistil, že je rozložení jednotlivých prvků u spotů poměrně jednotné.

© 2004 Jiří Bureš

conVERTER | conBLOG | Mapa webu

TOPlist