Centrum.cz: interní vyhledávání

Centrum.cz plánuje 1. prosince 2005 spustit interní vyhledávání na webových stránkách. Podobnou službu nabízí třeba Google nebo skvělý Atomz.

V těchto dnech Centrum spouští testovací program svého nového interního vyhledávání. Zájemci si tak budou moci na své stránky vložit vyhledávací formulář a Centrum.cz na oplátku nabídne třeba:

  • každodení aktualizace,
  • přehledné statistiky,
  • vlastní vzhled výsledků vyhledávání.

Vyhledávání by mělo být v základní verzi Partner pro nekomerční využití zcela zdarma a pro neomezený počet stránek (standardně je nastaveno omezení na 1000 stránek, které lze na požádání navýšit).

Placenou variantou pak bude program Business. Tato varianta navíc nabídne třeba indexování dalších typů souborů (např. txt, pdf, doc, xls) nebo XML export výsledků vyhledávání.

Nové interní vyhledávání na webových stránkách od Centrum.cz by mohlo trochu rozčeřit stojaté vody domácích vyhledávačů v oblasti interního vyhledávání. Velmi užitečné by mohly být statistiky hledání, přizpůsobení vzhledu výsledků vyhledávání podle vzhledu webu, na kterém bude vyhledávání nasazeno a především široká podpora češtiny.

Blogující redaktoři

Už více než měsíc blogují další „papíroví“ redaktoři. Na adrese www.redaktori.cz najdete weblog redaktorů vydavatelství Computer Press. Vybrané spoty jsou pak publikovány v „papírovém“ vydání časopisu Computer.

Nebudu hodnotit vzhled blogu redaktoři.cz (je to konec konců dost subjektivní záležitost) a ani se nebudu navážet do pidipísma atd. Jedno navezení si ale neodpustím: blog, který nezobrazuje už na titulce celé texty spotů snad ani není blog.

Technika není všechno

Jestli rigidní pohled na pravidla spíše přístupnosti škodí je otázkou do diskuze. V každém případě to tvrdí David Špinar v reakci na Jakoba Nielsena a jeho další Alertbox sloupek Accessibility Is Not Enough.

Nielsen o dva dny předběhl další pracovní návrhy WCAG 2.0, ve kterých jsou uvedeny právě ony techniky, které mají zajistit přístupnost webových stránek. Ale jedna věc je použitá technika a odškrtnutí pravidla v checklistu a druhá věc je, jak konkrétně je dané pravidlo naplněno. Nielsen to ilustruje na příkladu naplnění atributu alt u prvku img. To, že je atribut alt přítomen a nějak naplněn neznamená, že je obrázek tím pádem dobře přístupný. Důležitá je především kvalita, s jakou je dané pravidlo použito.

Nielsen připomíná nezastupitelnost uživatelského testování. Shora dolů odfajfkovaný checklist přístupnosti stránky totiž autora webu svádí k pocitu, že je stránka přístupná. První uživatelské testování často ukáže pravý opak.