Lukáš Oborský píše (podle Nielsena), že formát PDF je primárně určen pro tisk a ne pro on-line prezentace. Pokud se jedná o prezentaci ve smyslu www stránek má určitě pravdu. Formát PDF je přece především určen pro něco jiného.
PDF je určen pro přesnou prezentaci dokumentů na různých počítačích a mezi různými platformami. Ve velké většině případů běžné praxe se předávají dokumenty ve formátech MS Office. Často vídám e-maily bez textu s wordovskou přílohou obsahující vlastně text e-mailu. Mnozí uživatelé nemají ponětí o tom, že to co vidí na svém PC nemusí být čitelné na jiném PC. Stačí mít jinou tiskárnu a stránkování je to tam. Na cílovém PC nejsou potřebné fonty a háčkovaná písmena mizí. A právě tady je pro PDF pole působnosti. Správně namítnete, že je přece lepší poslat třeba čisté HTML, ale ruku na srdce, jak donutit sekretářku psát zápis z porady v Notepadu? Jak přimět obchodníka opustit jeho milovaný Word? Stačí kliknout na jedno tlačítko a přenositelnější PDF soubor je na světě. K jeho prohlížení stačí volně dostupná čtečka.
Další výhodou PDF je možnost nastavení ochrany souborů na mnoha úrovních. Lze zakázat prohlížení, kopírování, tisk, změny dokumentu. Pro publikování dokumentů třeba na firemním intranetu je to někdy k nezaplacení. A tohle všechno zvládne běžný uživatel po 10 minutách zaškolení.
Puristé namítnou, že je PDF formátem uzavřeným. Ale je to tak podstatné pro jeho používání? Důležitější je, že je prakticky použitelný a prakticky používaný. Proč by jinak PDF dokumenty indexoval třeba Google? Nebo se v budoucnu dočkáme výzkumu, proč není pro on-line prezentaci vhodný XLS formát?
Další informace také Marek Prokop na Sově (16.7.2003): PDF je příšera z Černé laguny.