Určitě jste se s tím setkali také. Chcete odeslat třeba příspěvek do diskuze nebo informace kontaktním formulářem. Vyplníte co považujete za podstatné, vyprecizujete text a dáte odeslat. Bum! Objeví se zpráva o tom, že nebyly vyplněny povinné údaje a následuje prázný formulář. Vaše snažení přišlo vniveč. Budete zadávat znova? Já tedy (většinou) ne!
Častá chyba autorů formulářu je, že se snaží přinutit návštěvníka, aby o sobě sděloval informace, které není třeba sdělovat (to že jsou, si myslí pouze autor nebo příjemce zprávy). Zapomínají, proč návštěvník formulář vyplňuje. Zapomínají, že návštěvníka nic nenutí k tomu, aby psal víc, než uzná za vhodné. Často se tento nešvar vyskytuje třeba v komentářích a diskuzích, kde je hlavní obsah samotné sdělení. Jméno, e-mail, web nejsou podstatné údaje, takže je není nutné vyžadovat.
Pokud opravdu potřebujete znát některé informace, vysvětlete srozumitelně návštěvníkovi proč. Zdůrazněte především co návštěvník zadáním těchto údajů získá. Nabídněte zadání údajů přeskočit nebo vypnout kontrolu zadání (třeba zatrhávacím polem). Získáte víc informací a víc spokojených návštěvníků.
Příspěvek je inspirován spotem Best practice: Edmunds.com zip-code prompt (Adrian Holovaty 2.6.2003)