Už víc než před rokem jsem zjišťoval, jak významné české weblogy podtrhují odkazy. Autoři sledovaných weblogů nechávali podtržené odkazy v 67 % případů. Dalších 11 % podtrhávalo většinu odkazů. Nepodtžené odkazy byly na 22 % blogů. Změnila se nějak situace za uplynulý rok?

Dalším důležitým prvkem použitelnosti webových stránek je změna barvy navštívených odkazů. V nejnovějším dílu volného seriálu Weblogy CZ jsem mimo podtrhávání odkazů podíval na změnu barev navštívených odkazů na nejnavštěvovanějších domácích blozích.

Co na to Nielsen?

Proč vůbec nastavovat změnu barvy navštívených odkazů? Jacob Nielsen v novém Alertboxu Change the Color of Visited Links mj. píše:

Lidé se na stránkách ztrácí a motají se v kruhu, když web používá stejnou barvu pro navštívené a nové cíle. Výběr rozdílných barev pro dva stavy odkazů snižuje navigační zmatek.

Podle výzkumů používá 74 % webů rozdílné barvy pro navštívené a nenavštívené odkazy. Pokud tomu tak není, pak zpravidla:

  • lidé bezděčně opakovaně navštěvují již dříve navštívené stránky,
  • snadno na webu zabloudí,
  • špatně si vysvětlí nebo přehlédnou podobné odkazy,
  • snáze vzdávají hledání.

Je potřeba si uvědomit, že různí lidé mají různou úroveň krátkodobé paměti. Zapomínají, na kterých stránkách už byli. Rádi by se vraceli tam, kde našli potřebné informace. Stejná barva navštívených a nenavštívených odkazů jim ztěžuje práci.

Domácí blogy a změna barev navštívených odkazů

České blogy vůbec neulehčují návštěvníkům práci. Jen necelá třetina domácích blogů mění barvu nastavených odkazů. Při zkoumání Top50 blogů na TopList jsem zjistil i další prohřešky proti dobré použitelnosti webů:

  • nepodtržené odkazy (26 %)
  • stejná barva odkazů a okolního textu (22 %)
  • různá barva stejného typu odkazů (např. několik různých barev nenavštívených odkazů).

Souvislosti