V probíhající anketě na conBLOGu se ptám, jaký název byste zvolili pro odkaz na domovskou stránku (viz Úvodní domovská homepage). Možností je mnoho. V pátek 18. 6. byl stav hlasování tento:

  1. Úvodní strana – 35 %
  2. Hlavní stránka – 19 %
  3. Úvod – 14 %
  4. Domů – 9 %
  5. Home – 8 %
  6. Jiný text – 5 %
  7. Název webu – 4 %
  8. Homepage – 4 %
  9. Domovská stránka – 2 %

Výsledky ankety hovoří docela jasně. Přiznávám, že mě trochu zklamal propad možnosti použít jméno webu jako odkazu pro skok na titulku webu. Ale vox populi, vox dei.

Jak to řeší nejlepší

Jedna věc je, co si čtenáři odborného blogu myslí o pojmenování titulky. Druhá věc je, jak k problému přistupují tvůrci nejnavštěvovanějších webů. V pátek jsem prošel žebříčky TOPlistu. Z každé hlavní kategorie jsem prošel pětici nejnavštěvovanějších webů. K nim jsem přidal nejnavštěvovanější stránku podkategorií. Pro analýzu jsem tak mohl použít 74 nejnavštěvovanějších webů z různých oborů.

Pojmenování titulky na nejnavštěvovanějších webech TOPlist

Pojmenování titulky nejnavštěvovanějších webů

  1. Název webu v logu – 35 %
  2. Úvodní strana (stránka) – 12 %
  3. Název webu textově – 8 %
  4. Home – 7 %
  5. Titulní strana (stránka) – 7 %
  6. Domů – 5 %
  7. Hlavní strana (stránka) – 5 %
  8. Nijak se neodkazuje – 4 %
  9. Homepage – 3 %
  10. Start – 3 %
  11. Úvod – 3 %
  12. Nenašel jsem – 3 %
  13. Jinak – 3 %
  14. Jen logo – 1 %
  15. Vítejte – 1 %

Více než třetina webů odkazuje na titulku pouze logem, ve kterém je název webu (firmy apod.). V textové navigaci v tomto případě vůbec odkaz na titulku není.

Z textových verzí navigace vedou pojmy Úvodní strana (stránka), název webu a Titulní strana (stránka) a Home.

Weby, které jsou v položce Jinak, jsou webové aplikace, které používají jiný způsob navigace – neodkazují na sekce webu, ale odkazují na jednotlivé funkce webové aplikace.

Anketa a realita

Zajímavé je srovnání ankety a reálného stavu nejnavštěvovanějších domácích webů. Z rozboru jsem vyřadil loga webu. Realita se ve většina případů liší od názoru hlasujících.

Pojmenování titulky na nejnavštěvovanějších webech TOPlist

Srovnání ankety na conBLOGu s reálným stavem

Jak na to

Průzkum ukázal a anketa to částečně potvrdila, že je vhodné do navigace použít název webu nebo texty Úvodní/Titulní/Hlavní strana (stránka). Výskyt textu strana a zdrobnělého stránka je přibližně vyrovnaný. Přesto ve výzkumu převažoval nezdrobnělý tvar strana (11:7) – je kratší.

Souvislosti