Každého autora nebo provozovatele webu by měly zajímat výrazy, které přivedly návštěvníky z vyhledávačů (viz SEO FAQ). Je to důležitý ukazatel toho, jak je web optimalizovaný na dané výrazy. Samotnou hodnotu počtu příchozích na daný výraz nelze brát v potaz bezhlavě. Problém je především v tom, že nevíte, kolik lidí vlastně daný výraz vůbec hledá.
Protože byl před pár týdny spuštěn nový fulltext Seznamu, snažím se vysledovat, jak se tato skutečnost projevuje na mém webu. Vedle mnoha jiných změn, se vyrovnala špička pořadí hledaných slovních spojení (výrazů, které zadali lidé do vyhledávače a pak zvolili odkaz na můj web). Více napoví graf:
Hledané výrazy 2004 vs. duben 2005
Z grafu je zřejmé, že rok 2004 měl jednoho výrazného favorita (ten je mimochodem v dubnové statistice na 2. místě) a všechny ostatní výrazy byly pod úrovní aktuálních dubnových výrazů na stejné příčce. Podobné výsledky dostanu, když srovnám letošní duben s loňským.
Jedno z možných vysvětlení nárůstu hledaných výrazů na špičce pořadí je právě nový fulltext Seznamu. Ten starý byl spíš interním vyhledávačem katalogu než pravým fultextem. Seznam i tak přiváděl na můj web kolem 40 % návštěvníků, kteří přišli z vyhledávačů (Google mírně zaostával). Protože ale nebylo možné nacpat do popisky v katalogu Seznamu všechna klíčová slova, tak mnoho návštěvníků šlo jinam. Bity byly weby s pestrou skladbou obsahu, u kterých platilo co stránka to jiná klíčová slova. Teď to vypadá mnohem lépe.
Jaké máte zkušenosti s novým fulltextem Seznamu? Změnil se nějak poměr návštěvníků, kteří přichází z vyhledávačů? Přivádí k Vám Seznam více lidí?
Souvislosti
- Úskalí prohlížečových statistik – Dušan Janovský
- Analyzujeme klíčová slova – Marek Prokop
- Globální a lokální statistiky prohlížečů – Jiří Bureš
- Nahé Tatu, tatu nahe – Jiří Bureš