Když se mluví o SEO (optimalizace pro vyhledávače), tak se říká:
Dobré SEO je dobré pro lidi.
Když dělám stránky, tak si musím vybrat: buď dělám stránky pro lidi, nebo dělám SEO.
Naposledy jsem podobné výroky četl u Dušana Janovského pod spotem Dlouhé menu narušuje SEO a u Marka Prokopa v Proč je PageRank důležitý pro uživatele.
Zastávám názor, že rozumně dělané SEO je dobré pro lidi. Protože SEO není oborem, ve kterém se jen hledají tajné finty jak obelstít vyhledávač. Žádné finty v SEO nehledejte. Dovolím si tvrdit, že pro drtivou většinu webů SEO vůbec není optimalizace pro vyhledávače. Ve většině případů totiž stačí ovládat gramatiku a sloh (psát stručně a k věci), mít jasno ve struktuře vlastního webu (a tomu přizpůsobit navigaci) a dodržovat webové standardy. Toto je totiž ten nejlepší způsob SEO a vše ostatní je jenom čirá alchymie.
Pozor ale! I když je optimalizace stránek pro vyhledávače ve většině případů jednoduchá neznamená, že SEO není složité. Zdánlivý protimluv předchozí věty se totiž vysvětlí při pohledu na web. Na web, kde jsou stránky plné překlepů, obecných a rozvláčných plků, které jsou doplněny zmatenou navigací a proloženy odkazy, které napadla vicezdemie. To vše zabalené do obludného, nevalidního a semánticky nesprávného kódu.
Když totiž píšete pro lidi (a tím vlastně děláte SEO), tak se nemusíte křečovitě snažit, aby všechny titulky webu měly přesně 4, 5, 6, 7… (nehodící se škrtněte) slov. Nebo aby byla navigace ne delší než dlouhá a hustota klíčových slov byla právě 15,57 %. A když k tomu přidáte pár dalších věcí, které pomáhají lidem (a, světe div se, taky pozici ve výsledcích vyhledávání), máte vyhráno.
Souvislosti
- Skrývání textu narušuje hustotu klíčových slov – Martin Snížek
- Ovládněte tajné triky SEO – Marek Prokop
- SEO a praSEO – Petr Staníček
- Jak nedělat SEO – Jiří Bureš