Lupa včera vydala článek Lukáše Nevosáda Kdy odzvoní SEO?. Z článku jsem si vyvodil několik závěrů:

  • Autor SEO (tzv. optimalizace pro vyhledávače) příliš nerozumí.
  • Lidé (pokud někdy výraz SEO zaslechli) zaměňují SEO a praSEO.
  • Vše se opakuje.

Původně jsem nechtěl vůbec na článek Kdy odzvoní SEO? reagovat, ale po jeho přečtení jsem si řekl, že na něj odkážu aspoň jako na odstrašující příklad smýšlení o SEO. Ale pěkně po pořádku.

Vše se opakuje

Kdykoli vznikne nová věc, tak se děj začne odvíjet po spirále. Nejdřív se věci chopí odborníci. Vzedme se vlna nadšení na jejímž vrcholu se do sebe odborníci pustí jako psi. Vášně opadnou a všichni se více méně shodnou, že vlastně měli všichni pravdu.

Věc začne pronikat mezi obecný lid. A tady nastává příležitost, kdy se probudí novináři (dřív to nemá smysl, protože by jejich článkům nikdo nerozuměl nebo by na ně nereagoval). Vzedme se nová vlna nadšení, vzplanou nové boje a vstanou noví bojovníci za správnou věc. Znovu se začne řešit dávno vyřešené. Historie se opakuje.

SEO a praSEO

Je známo, že SEO nemá jen technické aspekty, ale hlavně aspekty netechnické. Tvůrce webu totiž musí mít na paměti cíl svého webu a tomu podřídit vše ostatní. Musí pečlivě rozdělit obsah a provázat jej odkazy. Musí mít stylisticky kvalitní a informačně bohatý obsah. Nesmí zapomenout na nadpisy, titulky a vhodně zvolené texty odkazů. Pro většinu stránek toto stačí, aby se dostaly na čelní místa ve výsledcích vyhledávání. Správné SEO nejsou nějaké čáry a nečestné machinace.

Pokud jsou stránky užitečné, začnou je odkazovat ostatní. Síla stránky (z pohledu) vyhledávače (ale i návštěvníků) roste. Tohle už jde jaksi samo. Přirozeně. Beze strachu z toho, že vyhledávač zčista jasna změní algoritmus.

Strach ze změny algoritmů totiž mají především ti, kteří sázejí na praSEO. Skryté mraky klíčových slov, linkfarmy a další zavrženíhodné postupy totiž dříve nebo později začnou vyhledávače trestat. Tohle všechno ale je praSEO.

Komu vadí SEO

Odpůrci SEO většinou vystupují velmi ostře. Určitě stojí za to se zamyslet, proč tomu tak je. Špatná pozice ve vyhledávačích asi vadí zákazníkům, kteří si zaplatili tzv. za dobrou pozici ve vyhledávačích. Bez práce (na svém webu) chtějí získat výhodu. Zlobí se, že vydali peníze a před jejich stránkou jsou ve výsledcích vyhledávání jiní. Za peníze a bez námahy oni mohou mít všechno.

Určitě se zlobí prodejci internetové reklamy. Přesněji řečeno prodejci starého střihu. Ti by asi nejraději vytapetovali čelní příčky výsledků vyhledávání odkazy na stránky svých klientů. Bohužel pro ně (a naštěstí pro uživatele) nejsou (většinou) tvůrci vyhledávačů hloupí. Jejich vyhledávač totiž slouží hlavně k vyhledávání a ne jen jako reklamní tabule. Reklamu je možné uplatnit až potom, co si vyhledávač oblíbí velké množství hledajících (kteří ale stejně většinou hledají nekomerčně).

Komu nevadí SEO

SEO nevadí vyhledávačům. Pomocí SEO je možné nabídnout hledajícím relevantní obsah. Co vadí vyhledávačům, tak to je praSEO. Stačí si koneckonců přečíst směrnice pro tvůrce webů na stránkách vyhledávačů (třeba Webmaster Guidelines).

SEO nevadí ani uživatelům. Ti získají kvalitní výsledky vyhledávání. Dobře vytvořené stránky jsou použitelnější a nabízí uživatelům kvalitní obsah.

Zbývá ještě odpovědět na otázku, kdy odzvoní praSEO. Myslím si, že nikdy. Lidé se totiž nemění. Ne každý chce dojít k úspěchu vlastní pílí. To je totiž pracné a bolí to. Určitě to půjde nějak obejít. PraSEO nevymře. Škoda.

Souvislosti

Posted in SEO