Zrovna včera jsem se zase jednou hrabal ve statistikách svého serveru. Přitom mě napadlo, kolikaslovné výrazy vlastně přivádí návštěvníky na můj web? Vzal jsem statistiky za únor a část března 2004 (celkem to bylo dvakrát 1000 výrazů, které tvoří více než 3/4 použitých výrazů). Na jednoho příchozího připadá 1,93 slovný výraz.

Počet slov dotazu, kterým přisli návštěvnící na converter.cz.
Slov Výskyt OneStat.com Odchylka
1 29,0 % 19,0 % 53 %
2 55,7 % 32,6 % 71 %
3 10,5 % 25,6 % -59 %
4 3,8 % 12,8 % -70 %
5 0,5 % 5,6 % -91 %
6 0,2 % 2,3 % -89 %
7 0,1 % 1,0 % -90 %

Kdo se moc ptá, moc se nedozví

Z tabulky je patrné, že na web converter.cz přichází 95 % návštěvníků skrze 1 až 3slovné výrazy. Dalo by se říct, že průměrný uživatel častěji zadává víceslovné výrazy (podle OneStat.com), ale přichází většinou na ty několikamáloslovné. Významná odchylka je zřejmá u tří a víceslovných výrazů.

Nabízí se otázka, jestli jsou uživatelé víceslovných výrazů úspěšní ve svém tažení za informacemi. Osobně se domnívám, že ne. Je lepší zadat více několika máloslovných výrazů a dotaz upřesňovat na základě výsledků, než zadat jednu dlouhou větu a při neúspěchu sklapnout kufry.

SEO

Další úhel pohledu je ze strany SEO. Na kolik slov má význam optimalizovat stránky. Často omílaná pravda hovoří o nejvýše 6 slovech pro jeden dokument. Toto číslo se samozřejmě může měnit případ od případu. Myslím si ale, že proti strašně-dlouhá-slova-používajícím uživatelům není velké obrany. Snad jedině s pomocí tvůrců vyhledávačů, kteří by uměli rozumně odfiltrovat balast. Jenomže tady zase hrozí nebezpečí ze strany velké přemoudřelosti SE – osobně ty synonymálně-ohýbací hejblata nemám rád, ale přiznávám, že někdy mají opodstatnění.

Správně namítáte, že se jedná o statistiku jediného webu. Na druhou stranu by mě docela zajímalo, jaký je typ uživatele, který při hledání zadává velký počet slov, jací jsou uživatelé slovy spořící.

Souvislosti

Posted in SEO