Se mnou

Víťa Dlouhý včera zveřejnil náš rozhovor: Blogview: Jiří Bureš.

Jejda. Něco se se mnou děje. Začínám spotovat spoty o sobě. Ale co když si budu chtít zítra přečít, co jsem řekl předevčírem. Prostě něco jako v zemi, kde zítra již znamená včera. Nebo to bylo v zemi, kde snědli včera to, co měli sníst až zítra? Proč to vlastně vůbec píšu?

Živě přeřadilo na XHTML

Po ne zcela povedeném prvním díle seriálu o výuce HTML přichází Šimon Grimmich s pokračováním. Poučil se z některých připomínek a skočil rovnou na XHTML: Začínáme s XHTML. To nezní špatně.

Nechci se vrtat v nedotažených větách, které sem tam postrádají přesný význam. Nechci se pídit po chybách (míchání pojmu element a tag apod.) a mlžení. Dneska si chci užívat slunečný den.

Aktualizace: Petr Staníček do komentářů mj. uvedl: …Pro autora bylo zajisté zlatým věkem HTML plné [FONT]ů, [B], [BR] a tabulek. V tom je určitě skvělý – bylo to patrné z prvního dílu, z této části to přímo čiší. Fajn, proč ne. Ale v XHTML fakt tápe…

Pomozte s Excelem

Přátelé, čtenáři, excelisté pomozte. Nějak jsem se zasekl v MS Excel. Rád bych v listu vyčaroval tento stav:

Omezený rozsah listu

Potřebuji prostě omezit počet řádků a/nebo sloupců tak, aby uživatel nemohl vyjet mimo šachovnici a zahrát tak první aut v dějinách šachu. Nemůžu nějak vykouzlit ta správná klíčová slova, abych uspokojit Nápovědu. Díky za pomoc.

Lednová statistika vyhledávačů

CNet v článku Google tops the search charts informuje o průzkumu Nielsen/NetRatings, který se zaměřil na používání vyhledávačů v letošním lednu (via ABAKUS SEO blog). Z výsledků vyplývá, že Google je stále dominantním vyhledávačem:

Vyhledávače v lednu 2004

Používání vyhledávačů, leden 2004

Používání vyhledávačů dle Nielsen/NetRatings (leden 2004)
Vyhledávač Užití
Google 39 %
Yahoo 30 %
MSN 30 %
AOL 15 %
Ask Jeeves 8 %

Poznámka: Součet přesahuje 100 %, protože lidé využívají více než 1 vyhledávač.

Podle zprávy 39 % Američanů použilo v lednu vyhledávač (tj. 76 % aktivně surfujících). Průměrná doba strávená na vyhledávači byla asi 40 minut.

Jason Levin, analytik Nielsen/NetRatings, prohlásil: Vyhledávače pokračují v tom, aby se staly hlavním nástrojem lidí pro navigování na webu.

Souvislosti

Jenom krátce

Při pondělku nějak nestíhám a tak rachle přidám pár odkazů, které mě v posledních hodinách zaujaly:

Zvýšení prožitku filtrováním

Některé prohlížeče mají velmi užitečnou funkci – filtrování obsahu. Vedle přístupnosti a použitelnosti je u webových stránek důležitý uživatelský prožitek (user experience). Ten v sobě přístupnost a použitelnost zahrnuje. A k tomu přidává ještě další faktory. Třeba to, jak je návštěvník schopen splnit cíl, pro který se na web vydal.

Jako pokusného králíka jsem zvolil TOPlist, který dost často používám, a který dobře poslouží dalšímu výkladu.

Pryč s reklamou

Filtrování se většinou používá pro odstranění reklam z webových stránek.

TOPlist

Obr. 1 – Stránka včetně reklam

Reklamy agresivním způsobem ničí dojem ze stránky. Přehlušují vlastní obsah, ruší a zpomalují práci. Po odfiltrování reklam se prožitek výrazně zlepší:

TOPlist bez reklam

Obr. 2 – Stránka bez reklam

O krok dál

Autor nemůže nikdy dopředu přesně určit, jak budou se stránkou návštěvníci pracovat. Někdy zvolí pro zobrazení nevhodné nebo přehnané prostředky.

Na obr. 2 až příliš výrazně vystupují do popředí červené šipky znázorňující pokles návštěvnosti. Mimo to se v oblasti zobrazují i modré a zelené šipky. Všechny informace jsou smíchány dohromady a obtížně se v nich orientuje. Proto jsem odfiltroval červené šipky (obr. 3). Informace se neztratila (vím, že nic znamená pokles – zajímají mě pouze vzestupy).

Z hlediska práce se stránkou nepoužívám vpravo se opakující symboly grafů. Pro můj úkol je to nadbytečný prvek, který mě informačně zahlcuje. Proto je také odfiltrován:

TOPlist bez rudých šipek

Obr. 3 – Odfitrované červené šipky

Závěr

Tento spot nemá za cíl kritizovat TOPlist. Chci ukázat, že na stránkách, které často navštěvuji, mohu díky filtrování obsahu zakázat prvky, které nepoužívám, nebo ty, které mi brání ve snadnému přístupu k informacím.

Také autoři webových stránek by měli pečlivě zvážit, k jakému účelu jejich stránky návštěvníci užívají. Tomuto účelu pak musí podřídit formu.

ALA: Navrženo pro obsah

Kaskádové styly jdou použít nejen pro formátování v prohlížeči, ale velmi snadno také pro jiná média. Je velmi snadné vytvoři samostatný předpis například pro tiskové výstupy a připojit jej do dokumentu.:

Vzhled definovaný pomocí CSS neznamená jenom, že „to“ bude nějak vidět, ale také jestli „to“ bude vůbec vidět. Joshua Porter v článku Designing for Context with CSS (A List Apart 171) zdůrazňuje, že různá média nabízí různé příležitosti, jak vyjít uživateli vstříc.

Tisknete?

Vyzkoušeli jste si někdy vytisknout některé své webové stránky? Pokud ne, tak je nejvyšší čas. Nevím jak vy, ale já si občas nějaký zajímavý článek vytisknu, abych si jej mohl v klidu přečíst. Někdy je tiskový výstup tristní (odřezaný text je další dobrý argument proti špatně provedenému tabulkovému layoutu). Znám dokonce pár lidí, kteří nebrouzdají a čtou výhradně vytištěné webové dokumenty (nejsou to žádné nevýznamné nuly, ale i lidé, kteří rozhodují o milionech). Joshua Porter se ptá:

Co se stane, když někdo, kdo nenavštívil váš web čte tiskový výstup jednoho z vašich článků? Jaké sdělení můžete té osobě dát, když si vytiskne článek a nemůže si jej přečíst online?

Stačí špetka CSS

V CSS souboru stačí použít display: none. Věci, které nemají v tiskovém výstupu lze skrýt (např. navigaci apod.). Naopak lze některé věci nabídnout jen v tiskové verzi:

  • Jméno uživatele – v určitých situacích to zvýší vaši šanci na úspěch.
  • Speciální nabídky – člověk, který si stránku vytiskl se dost odlišuje od náhodného návštěvníka.

Mimochodem na tiskové verzi ALA mi dost vadí, jak plýtvají papírem. Obří nadpisy, velké písmo a mezery mezi řádky a odstavci podle mého názoru zvyklostem tiskových médií moc neodpovídají.

ALA: Pomáhejte návštěvníkům

V aktuálním A List Apart 171 najdete mj. užitečný článek Helping Your Visitors: a State of Mind. Jeho autor Nick Usborne v něm rozvíjí imperativ tvorby webových stránek: pomáhat každému návštěvníkovi dosáhnout jeho cíl. A to není jednoduché.

Co si musí každý tvůrce webu uvědomit:

  1. Navigace po webech je náročná. Každý autor ví, že se na webu, který navštíví, musí nějakou dobu učit jak to funguje. Žádné dva weby nejsou úplně stejné a to návštěvníky brzdí v rozletu.
  2. Co lidé hledají? Pomozte jim to najít.
  3. Návštěvníci prolétnou nadpisy a odkazy a to tak, že rychle. Záplava informací jim rozhodně nepomůže. Tvořte přehledné a srozumitelné stránky. Struktura webu musí vést návštěvníka k jeho cíli.
  4. Přesnost ve výrazech je nutná. Odpusťte si firemní žargon. Proberte se logy, abyste zjistili jaké výrazy použili lidé, kteří přišli na váš web přes vyhledávač.

Na závěr autor shrnuje: pomáhejme návštěvníkům (chraňte je); hovořme jasně jejich jazykem; význam každé stránky musí být jasný. Ptejte se sami sebe co můžu udělat, aby tato stránka byla užitečnější pro mé návštěvníky.