Mí Pražané mi rozumějí, prohlásil prý Wolfgang Amadeus Mozart. Měl k tomu jistě dobrý důvod. Hudba je univerzální vyjadřovací prostředek a Mozart byl génius. Autor webu to má určitě těžší. Přinejmenším totiž není žádný génius.

Každý autor by měl znát cílovou skupinu, pro kterou tvoří. Té musí přizpůsobit formu a hlavně obsah sdělení. Jinak nemůže očekávat úspěch. Na webu navíc těžko zajistíte, aby na vaše stránky přišel člověk, který nepatří do cílové skupiny, pro kterou jste stránky vytvořili. V tomhle to měl Mozart jednodušší. Do Stavovského asi nešel kdejaký hej nebo počkej.

Příklady táhnou

Jako příklad uvedu stránku, ze které uživatelé stahují komprimované instalace jedné aplikace. Na poměrně jednoduché stránce se nachází tento text:

Nejprve musíte stáhnout soubor s instalačním balíkem. Po stažení souboru archívu přejděte do složky na Vašem počítači, kam jste soubor uložili a rozbalte jej.

  • Spusťte instalační program, který Vás provede zbytkem instalace.
  • Pokud se jedná o upgrade, postupujte podle pokynů v přiložených textových souborech.

Aktuální verze

conVERTER 1.41

Download upgrade

conVERTER 1.40

Download instalace

Zkušený tvůrce webu najde v uvedeném textu hned několik chyb:

  • Neznámé pojmy – co je instalační balík, co je soubor archivu a co je download a upgrade?
  • Nejednotná terminologie – text odkazů v ukázce by měl odpovídat ostatním termínům na dané stránce a celém webu.
  • Chybějící informace – ne každý ví, že ve stavovém řádku je u odkazů zobrazován cíl odkazu, podle kterého lze poznat typ souboru. K odkazům je nanejvýš vhodné doplnit typ stahovaných souborů a jejich velikost.

Možná namítnete, že každý uživatel PC ví, co zmíněné pojmy znamenají. Ale nenechejte se mýlit. Zrovna včera jsem dostal e-mail, kde mě nešťastný uživatel žádá o pomoc (ptá ce střeba co mám stáhnout dříve: instalační balík nebo soubor archívu). A já se mu nedivím a ani si o něm nic špatného nemyslím. Nepatřím k těm, kteří by ze svých nedostatků vinili neznalé uživatele.

Trnitá je cesta k porozumění

Myslete především na ty, kteří na vaše stránky chodí. Nejedná se totiž jenom o členy cílové skupiny. Na stránky přichází i lidé, kteří nejsou znalostně na úrovni daných stránek. Pomozte jim třeba tak, že stránky budou:

  • Jednoduché – vyhýbejte se dlouhým a složitým větám. Jděte přímo k jádru věci.
  • Přehledné – volte přiměřený design stránek, text dělte do odstavců, používejte nadpisy.
  • Jednoznačné – používejte jednotné pojmy, podtrhávejte odkazy, nepodtrhávejte texty, které odkazy nejsou.
  • Srozumitelné – piště česky (kde je možné užít českého slova nepoužívejte slova cizí).

A je toho samozřejmě víc. Ale odměnou může být vědomí, že mí návštěvníci mi rozumějí.