Když se začne mluvit o domovské stránce, tak dříve nebo později začnou padat podobné otázky. Jakou domovskou stránku uživatelé používají? Jak často ji mění? Jak se chovají pokročilí uživatelé a jak začátečníci?

Odpověď na tyto otázky mě samozřejmě čas od času zajímají. Proto jsem se před necelým půl rokem rozhodl, že zjistím chování uživatelů. Nečekejte ale žádný výzkum nad ohromujícím počtem údajů. Provedl jsem jen takové malé zjištění.

Metodika

Bez předchozího upozornění jsem 9. 6. 2004 změnil 15 náhodně vybraným uživatelům domovskou stránku. Mezi uživateli byli zkušení internetoví uživatelé i uživatelé, kteří s internetem pracují, jen když musí. Jako domovskou stránku jsem všem nastavil českou jazykovou mutaci Google

Po určitém počtu dní jsem sledoval, jaké domovské stránky mají uživatelé nastaveny. V případě změny jsem se uživatelů ptal na důvody změny.

Den 0

Před změnou domovské stránky měli uživatelé nastaveny tyto stránky:

Pak nastal velký třesk a uživatelům jsem násilně a znenadání vnutil novou domovskou stránku Google.

Po 48 hodinách

Dva dny po začátku pokusu jsem znovu počítače obešel. Google si zrušilo 6 uživatelů. Všichni uživatelé se vrátili ke své původní domovské stránce:

Jaké byly reakce uživatelů:

  • Uživatelka H: (uživatelka okamžitě po 1. spuštění prohlížeče přepla z Google zpět na Seznam) Seznam používám, protože tam mám e-mail. Mají tam vyhledávání. Ale už mě serou. Moc tam toho není. Uživatelka přesto zůstala u Seznamu až do konce výzkumu.
  • Uživatelka K: Jsem na ně zvyklá z domu. Tehdy se jednalo o Tiscali. Dnes má uživatelka nastavené Centrum.cz.
  • Uživatelka L (o Seznamu): Mají další služby. Dobře se mi hledá.. Dnes má uživatelka nastavené iDnes. Asi ji zajímají hlavně zprávy.
  • Uživatel S: Seznam je zvyk. Jsou tam zprávy a hledání. Google neznám. Uživatel běžně hledá na italském a německém Yahoo. Dříve používal AltaVistu.
  • Uživalelka MK: (jediná mě přistihla při nastavování Google) Ty mi tam dáváš Google? Nééé!. Na Seznamu oceňuje služby navíc (počasí, zprávy). O Google ví a pokud potřebuje, tak se na Google přepne.
  • Uživatel Ch (Atlas.cz): Používám zprávy, počasí, mapy. Uživatel zná Centrum.cz a ještě něco, ale teď nevím co. Něco se uživateli líbilo víc na Atlas.cz.

Deset dnů poté

Základna Google se po první vlně útěků drží (pořád 9). Nedošlo ani k žádné jiné změně. Kdo chtěl, migroval. Ostatním je to asi jedno. Deset dní je pro tyto lidi asi krátká doba na změny.

Po 4 měsících

Včera jsem udělal poslední kolečko po prohlížečích. Situace se zase změnila:

Od Google přešel další uživatel k Seznamu. Další uživatelka používá Centrum.cz (původně Tiscali.cz). Jedna uživatelka opustila Seznam a má nastavené iDnes. Graf aspoň trochu zobrazuje průběh akce:

Vývoj počtu jednotlivých domovských stránek

Domovské stránky v čase.

Závěr

Na nějaké závěry bylo k dispozici málo údajů. Zajímavé jsou hlavně odpovědi uživatelů. Přesto se ukázalo, že:

  • Přibližně polovině uživatelů je celkem jedno, jakou domovskou stránku mají nastavenu. U Google zůstali i po třetině roku.
  • Skoro polovina (6 z 15) je citlivá na to, jakou mají nastavenou domovskou stránku – okamžitě se vrátili ke své původní.
  • Nikdo z uživatelů neměl nastavenou prázdnou stránku – asi jsem exot.
  • Uživatelé neradi mění své zvyky. Většinou zůstávají u prvního fungujícího řešení. Lepší možnost není důvodem ke změně.