Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je především technická disciplína. Je to ale jen jedna z částí SEM (Search Engine Marketing = mj. marketing za využití vyhledávačů). Pro obchodní úspěch stránek není SEO cílem, je to jen prostředek pro úspěšný SEM, potažmo pro splnění vyšších cílů. Důležitější, než dostat daný výraz na první místo ve výsledcích vyhledávání, je vhodná volba výrazů, na které se bude web optimalizovat. Takovým příkladem může být třeba slovenský výraz ubytovanie v prahe.

Na úterním kursu tvorby použitelných a obchodně úspěšných stránek proběhla zajímavá diskuse na téma v jakém jazyce hledají Slováci, když chtějí najít něco z Česka. První, co přišlo na přetřes byl výraz ubytovanie v Prahe. Jaké bylo překvapení, když slovenští kolegové potvrdili, že ubytování v Praze budou hledat v Google zadáním výrazu ubytovanie v Prahe. Důvodů uvedli několik. Když pominu to, že Slováci mluví většinou slovensky, tak zaznělo, že se neodváží použít češtinu, protože si nejsou jistí správným překladem výrazu ubytovanie v Prahe (jestli mi nevěříte, tak si zkuste napsat něco ve slovenštině a dejte to překontrolovat rodilému mluvčímu).

Zajímavé je, jak jsou na výrazy související s hledáním ubytování v Praze, optimalizovány webové stránky. Výraz ubytování v Praze (a některé jeho překlady) je totiž oblíbeným příkladem v SEO diskusích na doložení něčeho SEObtížného. Podívejte se sami, kolik výsledků naznačuje Google, že má ve své databázi:

Pravděpodobný počet nalezených stránek v Google
Hledaný výraz Počat stránek Graf
accommodation in prague 4 490 000 Délka 173 px
unterkunft in prag 2 130 000 Délka 82 px
ubytování v praze 952 000 Délka 37 px
logement à prague 526 000 Délka 20 px
hospedaje en praga 138 000 Délka 5 px
ubytovanie v prahe 26 100 Délka 1 px

Angličtina, němčina a konec konců i čeština je pro výraz ubytování v Praze poměrně dost konkurenční prostředí. Do značné míry to odpovídá počtu a solventnosti turistů, kteří do Prahy přijíždí. Co si ale myslet o chabé konkurenčnosti na výraz ubytovanie v Prahe? Tady je na místě poznámka, že počet nalezených stránek ne vždy značí větší konkurenci. Významnou roli mj. hraje míra optimalizace konkurentů.

Nevím, jestli výraz ubytovanie v Prahe stojí za to optimalizovat. Možná většina Slováků hledá skrze accommodation in Prague nebo jsou všichni hledající Slováci kovaní v češtině, že naše stránky hledají v naší mateřštině. Možná ale jenom naši hoteliéři nestojí o slovenskou klientelu, která by ráda našla ubytovanie v Prahe. Co myslíte?

Na závěr se omlouvám všem, kteří na tuto stránku přišli z vyhledávačů po zadání výrazu ubytovanie v Prahe. Někteří čtenáři tento odstavec také mohou vzít jako poslední výzvu k zadání komentáře na téma neslušných blogerů, kteří si honí triko a matou uživatele, kteří v dobré víře zvolili odkaz na SERP dotazu ubytovanie v Prahe nebo si třeba něco vybrali na stránce Zoznam – výsledok vyhľadávania: „ubytovanie v prahe“. No nic, to byl vtip.

Posted in SEO