Jedna z pouček týkající se tvorby webu říká, že by měl web poskytovat rychle dostupné kontaktní údaje. Mezi ně samozřejmě patří také e-mailová adresa. Na některých webech ale e-mailovou adresu nenajdete, ani kdybyste se rozkrájeli.

Minulý týden jsem připravoval data pro migraci do CRM systému. Data byla místy děravá jak noty na buben a tak mi nezbylo nic jiného, než chybějící informace hledat na firemních webech (jednalo se především o odběratele a dodavatele společnosti zpracovávající plasty).

Postup byl jednoduchý. Spustil jsem domovskou stránku dané firmy. Očima jsem oskenoval titulní stránku a hledal e-mail. Pak jsem použil vyhledávání v použitém webovém prohlížeči. Tady je na místě dobré připomenout, že na titulní stránce webu nemusí nutně být adresa firmy (vč. e-mailu) uvedena. V každém případě ale nesmí chybět viditelný odkaz na stránku s kontakty.

Když jsem na titulce s hledáním e-mailu neuspěl, začal jsem brouzdat po daném firemním webu. Postupoval jsem (snad) jako běžný uživatel a proklikával odkazy, které mohly skrývat stránku s kontaktními informacemi. Nehledal jsem déle, než mě to přestalo bavit (to je asi 2-5 minut).

Celkem jsem prošel jsem 34 firemních webů. A tady je výsledek:

Prstencový graf

Kde byl nalezen kontaktní e-mail

Ke cti autorům mnou prohledávaných webů slouží, že sedm webů z deseti má kontaktní e-mail (24 % přímo na titulní stránce a 47 % dohledatelných na zbytku webu). Pořád ale zůstává téměř třetina webů (29 %), která nepovažuje za nutné uvádět e-mailový kontakt. Část z nich sice nabízí kontaktní formulář, ale ne každý jej chce využít.