Ne zrovna zanedbatelné procento výrazů zadaných do vyhledávače tvoří překlepy. V poslední době o tom mluvil třeba Petr Fidler na Open Monday ve screencastu Chyby v SEO, o kterých se tak často nemluví. Jistě není marné přivést na svůj web i omylné lidi. Jak ale na to?

Vyhledávače jsou chytré

Webové vyhledávače se pořád vylepšují. Znají časté překlepy. Hledajícím nabízí nejen správnou frázi pro nové hledání, ale ve výsledcích také „správné“ stránky. Podívejte se třeba na výsledky, které nabízí Google na nikoňáčky zadané označení Kanon D500 (správně je samozřejmě Canon EOS 500D). V těchto dnech pod doporučenou variantou Google nabídne dva výsledky hledání opravené fráze. Následují výsledky překlepové fráze Kanon D500. Na některých z nich můžete najít postupy, jak dostat své stránky do výsledků hledání na překlepové fráze.

Překlep přiznejte

Aby se stránka dostala ve výsledcích hledání překlepů nahoru, měla by pochopitelně obsahovat v textu stránky tyto překlepy. Abyste se z vás v očích návštěvníka nestal hotentot, je vhodné překlepy odlišit od zbytku stránky. Často se seznam překlepů uvádí texty typu časté překlepy, podobné výrobky a vyhledávací dotazy našich zákazníků atp. Většinou to stačí, ale někdy je potřeba přitlačit na pilu.

Uživatelský obsah

Když jsem se ptal Marka Prokopa jak zabudovat překlepy, poradil mi využít tzv. uživatelský obsah. Tzn. různá diskusní fóra, komentáře pod článkem a citáty z dopisů zákazníků. Jistě vás napadnou další způsoby, jak dostat tímto způsobem překlepy na web.

Paralelní obsah

Lovit návštěvníky na překlepy můžete také vytvořením paralelní struktury webu, která bude obsahovat nejčastější překlepy. K tomuto účelu je vhodné mít uzpůsobený publikační systém (toto platí i v případech zadávání překlepů jiným způsobem).

Pro paralelní překlepový obsah je možné využít jinou vaši doménu. V tomto i předchozím případě je samozřejmě důležité správně distribuovat zpětné odkazy a zajistit, aby se návštěvník dostal na cílovou stránku a splnil to, co od něj očekáváte.

Stojí to za to?

Vytvoření a správa paralelního obsahu je hodně náročná na zdroje. Vytváříte vlastně další web. Ten přitom klade extrémní nároky na práci copywritera. Dobrý copywritern je totiž zvyklý psát podle pravidel pravopisu. Úmyslné psaní překlepů není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Každý vlastník webu musí určit sám, jestli se mu náklady na vytvoření sítě na překlepy vyplatí. Jestli má trápit své zaměstnance psaním seznamů překlepů, falešným komentováním ve jménu nevzdělaného anonyma a jinými opičárnami. Pokud se ale rozhodnete na svůj web nadhánět překlepáře (koupí si absolvent pomocné školy půldruhametrovou plazmu?), budete muset analyzovat a vytvářet obsah. Třeba se to vyplatí.

Tento web píšu na notebooku s divnou klávesnicí a nad hlavou mi rachotí parta elektrikářů. Omluvte proto prosím případné překlepy.

Zveřejněno v SEO