Módes róbes

Jaká je vlastně současná móda webových stránek. Existují nějaké společné znaky, které je možné vypozorovat na tzv. moderních webech?

Jeden kamarád provozuje docela zajímavý web. O web se stará, snaží se, aby byl úspěšný. Už si ho všimli i blogy. Kamaráda zamrzelo, že se někteří blogeři obuli do nemoderního vzhledu jeho webu. Co poradit? Jak vlastně vypadá moderní web?

Pár stránek jsem už viděl a tak si dovolím shrnout pár vizuálních znaků, které jsou společné pro mnoho webů, které chtějí být in.

Jemné barvy
Barvy jsou voleny jemné, tlumené (někdo by řekl vyblité, pardon).
Barevné přechody
Na stránkách se často vyskytují nejrůznější barevné přechody (monochromatický gradient).
Malý počet barev
Na stránce je použito několik málo základních barev. Velmi často pouze 2. Barvy mohou být v několika odstínech. Často je použita šedá (nebo našedlá) barva ve spojení s výraznější barvou (např. oranžová, sametově modrá).
Oddělovací čáry
Oddělovací čáry jsou spíš nevýrazné (barva zapadá do zvoleného barevného schématu). Často tečkované.
Výrazný obrázek
V záhlaví stránky je často použit velký stylový obrázek na pozadí. Pruh horizontálního menu je často na tomto pozadí odlišen změnou jasu pozadí.
Položky menu jako box
Jednotlivé položky menu jsou tvořeny boxem (display: block), který reaguje na a:hover.
Obrázkové nadpisy
Nadpisy jsou často nahrazovány textem ve formě obrázků. Je na kodérovi, aby byl nadpis přístupný.
Nepodtrhávám odkazy
Tohle samozřejmě nedoporučuji! Na mnoha stránkách se tvůrci bojí, že zničí design stránky tím, že budou podtrhávat odkazy.

Nikdy neuškodí, když je webová stránka přiměřeně moderní. Taková stránka může u některých uživatelů výrazně zvyšovat důvěru v daný web. Vždycky ale platí, že forma by měla být podřízena obsahu. A taky platí, že nic se nemá přehánět.

Webdesign může být uměním. Hodnocení vzhledu je do značné míry individuální záležitostí. A co je hlavní, platí skutečnost, že moderní a krásný web nemusí splňovat ani jeden z bodů, které uvádím v tomto spotu.

Jaký je váš pohled na současné trendy ve webdesignu? Co by nemělo, z hlediska vzhledu, chybět modernímu webu?

Souvislosti

Linky na víkend XX.

4 nejčastější chyby v inzerentů v AdWords
Dušan Janovský
RSS snížení datového toku
Milan Kryl
rel=nofollow myslím zrychluje výpočet PageRanku
Dušan Janovský
Rýlnou falou
David Grudlrel="nofollow".
Google dovoluje delší dotazy
Marek Prokop
Čeští webdevelopeři si s přístupností zkrátka nerozumějí
David Špinar
Kdy je čas na redesign
Marek Prokop mj. v obpovědi na nadpis cituje: Jakmile je nový web spuštěn, je čas začít s redesignem.

Je být první nejlepší?

Být první ve výsledcích vyhledávání nemusí znamenat, že na daný vyhledávaný výraz dorazí nejvíc návštěvníků.

Jedním z dílčích cílů SEO je dostat danou stránku na první místo ve vyhledávači. Někdy se ale může stát, že po ustoupení z vedoucích pozic dojde ke zvýšení návštěvnosti. Na první pohled paradox, ale vysvětlení může být prosté. Top position blindness, kdy pohled hledajícího může sklouznout do nižších pater zobrazené stránky výsledků. Za tohle chování může mj. přemíra reklamy, která naučila uživatele hledat užitečné informace mimo oblasti zaplevelené reklamou.

Tímhle samozřejmě nenavádím k optimalizaci stránek na 5. pozici ve výsledcích vyhledávání. Chci jenom ukázat na zajímavý jev.

Spolehlivost

Koupili jsme servery. Servery tak značkové, jak jen značkové servery mohou být. Technik nám prozradil, že podle jeho zkušeností, do jednoho roku 70 % těchto serverů vyžaduje servisní zásah. I zatrnulo mi.

Předevčírem se na čelním panelu serveru rozzářil červený vykřičník. Po necelých dvou měsících provozu. I zatrnulo mi podruhé. Nafotil jsem pár třicetimístných alfanumerických chybových kódů z BIOSu serveru a poslal je k posouzení Technikovi.

Za chvíli následovala odpověď, při které mi zatrnulo potřetí. Závada je prý vážná a bude to chtít zavolat nějakého technika od výrobce. Pokud se bude technik cukat, mám zavolat Technika.

Tak mě napadlo, jak je to vlastně s tou spolehlivostí současných výrobků. Ve firmě jsme dřív provozovali jiné značkové servery. Za mnoho let se na nich nevyskytla jediná závada. A protože na nich běžel Novell NetWare trojkové řady, tak jsme se o ně ani nemuseli moc starat. Vlastně kdyby byly ty servery zazděné v serverovně, ani by to nevadilo.

Teď máme servery nové. Na nich Windows. Bojím se, že budu trnout čím dál častěji.

Nové Weblogy.cz

Na adrese http://new.weblogy.cz najdete novou (testovací) verzi Weblogy.cz, kterou začal od 20. 1. 2005 po Jirkovi Lahvičkovi provozovat Honza Bien.

Co se změn týká, tak hlavní jsou především:

  • Místo analýzy zdrojáku agregované stránky nyní Weblogy.cz používají RSS daného blogu.
  • Blokování zdrojů (viz Seznam zdrojů).
  • Kalendář pro přepínání mezi dny.
  • Společný RSS kanál s možností blokování zdrojů.

Novinek je samozřejmě víc. Osobně bych se přimlouval za odstranění informací o tom, který je právě den a kdo má svátek. Weblogy.cz mě chytly svou strohostí (pracovně tomu říkám googlovatost). Bylo by hezké, kdyby si svou jednoduchost udržely. Určitým řešením by mohlo být přepínání stylů, které Honza připravuje.

Souvislosti

Evergreen: pravidla použitelnosti

Kolem 90 % pravidel použitelnosti z roku 1986 je stále platných píše Jacob Nielsen v článku Durability of Usability Guidelines.

V letech 1984-1986 sestavovalo letectvo USA pravidla závazná pro návrháře uživatelského rozhraní. Těchto 944 pravidel, až na malé výjimky, platí pořád. Důvod je prostý: lidé se prostě nemění. A pravidla sepsaná před 20 lety běžné lidské chování jenom odráží.

Stará pravidla použitelnosti ztrácí opodstatnění hlavně v případech, kdy jsou silně vázaná na použití konkrétní technologie. Proto je při tvorbě webových stránek nutné myslet na to, že psaní pro web, je psaní pro věčnost.

Linky na víkend XVIII.

Jak často jsou hledaná nejčastěji hledaná slova
Marek Prokop
Mudrování je slabina
Dušan Janovský
Hříchy pro šíleného korektora – webové prezentace očima obyčejného uživatele
Dalibor Behún
SEO – síla odkazů
Petr Weida
Deset tipů pro dosažení deseti tisíc návštěvníků denně (1.)
Eda Hlava rozvíjí článek Top 10 Steps To 10,000 Visitors Daily In A Year
Deset tipů pro dosažení deseti tisíc návštěvníků denně (2.)
Eda Hlava
[a rel=nofollow href=bill] Bill je debil [a]
Dušan Janovský
Jak fungují háčky a čárky v doménách?
Jiří Peterka
Six Apart Guide to Comment Spam
O komentářovém spamu nejen pro uživatele Movable Type.