Vývojáři a uživatelé

Právě teď ve firmě, kde pracuji, implementujeme nový informační systém. Přál bych Vám poslouchat ty debaty nad nepodstatnými náměty (přeloženo: připomínkujte si co chcete, bude to tak, jak to je, a basta) o uživatelském rozhraní nebo logických lapsech návrhu. Nedělám to často, ale uvedu rozsáhlejší citaci Petra Staníčka (Vogonská akvizice), protože něco podobného se snažím říkat taky:

…je vidět, že nikdo z velkých provozovatelů portálů apod. nezná skutečné BFU. Pro ty profíky, co ty weby připravují, jsou takoví lidé zcela nepředstavitelní. Kdyby své BFU znali, všechno – registrací počínaje, reklamami konče – by na těch portálech vypadalo úplně jinak.

Každý vývojář webů pro širokou veřejnost by si měl povinně projít čtrnáctidenní praxí, kdy by musel obcházet chaloupky na českém venkově a místní babičky a Pepiky učit používat nějaký český portál. A jestli by po těch 14 dnech neměl nutkavou potřebu udělat půlku věcí úplně jinak, měl by to rovnou zapíchnout.

To, co napsal Petr, platí pro vývojáře obecně. A nejen pro ně. Stačí si přečíst třeba nějaký zákon nebo ministerskou vyhlášku.

RSS v podání Microsoftu

Jak informovalo mj. Živě.cz, připravuje Microsoft do nové verze Windows s kódovým označením Longhorn a do nového prohlížeče Internet Explorer rozsáhlou podporu RSS. Podporovány budou standardy RSS 1.0, RSS 2.0 a Atom 0.3. Kolem každého podobného prohlášení MS se vždy zvedne vlna vášní. Když pominu skuhrání bigotních open-source fundamentalistů na téma my jsme to měli už dávno a teď nám to Microsoft krade, a velkohubá píár prohlášení menejčrů z MS, zůstává na kosti pořád ještě dost masa k obírání.

Aby bylo jasno. Nejedná se totiž jen o podporu. Microsoft plánuje přidat ke stávajícím standardům svá vlastní rozšíření (doufám, že Vám vzadu v hlavě začíná cinkat na poplach takový malý zvoneček). Kam taková pseudovylepšení vedou, víme dost dobře. Z jednoduchého konceptu se může rázem stát babylonská věž. Za vším prý stojí podpora e-komerce. Aha, tak pak už je mi to všechno jasné.

Dost možná to nebude s podporou (a hlavně se zmršením) RSS od Microsoftu tak horké. Bude dobré počkat až se usadí prach zvířený na pódiu za dunění marketingových bubnů tančícími MS CEO (kdo viděl opičí tanec upoceného Steva Ballmera ví, o čem mluvím). Třeba to nakonec všechno dobře dopadne. Co to ale bude, to dobře? Třeba Microsoft zaměstná pár kritiků z řad RSS guru a vše se uklidní. Nebo taky ne.

Souvislosti

Nový komentářový antispam

Před pár dny jsem aktualizovat systém proti komentářovému spamu tady na conBLOGu. Ten předchozí totiž žral komentáře. Využíval ip adresu komentujícího a ta mohla být mezi otevřením spotu a odesláním komentáře z nejrůznějších důvodů změněna (více informací v diskusi pod spotem Antispam nebo anticomment).

Přešel jsem tedy na systém, který (snad) není závislý na vnějších vlivech. Přidávání komentářů by mělo být bezproblémové. Koneckonců to můžete vyzkoušet v komentářích pod tímto spotem. Chtěl bych poprosit hlavně ty z Vás, kteří využívají různé firewally šachující s ip adresami, připojují se skrze různé akcelerátory apod. Pokud něco selže, dejte prosím vědět na můj mail nebo použijte kontaktní formulář – ten jsem taky vylepšoval, tak snad bude funkční :-).

Reklamy do RSS nepatří

Reklamy na webu snižují uživatelský prožitek. Ať mi nikdo netvrdí opak. Přesto je jasné, že některé weby potřebují tímto způsobem získávat prostředky. Vynikající je, když se najde přiměřená míra počtu (nebo plochy) reklam a jejich vhodná forma. Kde ale reklamy vyloženě zabíjí dobrou myšlenku, je RSS. Do RSS zdrojů reklamy nepatří.

Někteří vyzkoušeli dávat do svých RSS kanálů reklamy a záhy toho zanechali. Včera zrušil přidávání AdSense for Feeds do RSS autor blogu Asterisk. D. Keith Robinson o tom napsal:

Rozhodl jsem se odstranit reklamy Google Adsense z mých zdrojů. Nevytvářely žádný výnos a usoudil jsem, že není moc co propagovat věci, které nepracují správně.

Vždycky jsem pochyboval, jestli lidé, kteří se proklikali na můj web, přikládají nějakou pozornost mým reklamám.

Souvislosti

Čtou si vůbec v menu?

Tak mě napadlo, když jsem si četl komentáře pod spotem Co mělo býti řečeno u Vaška Štrupla, jestli vůbec návštěvníci webů přikládají valnou pozornost místům na stránce mimo hlavní oblast. Myslím tím různá menu, patičky, seznamy aktuálních odkazů a podobně. Návštěvníka přece zajímá hlavní obsah. Až potom, co se rozkouká, hledá dál. Pokud ale dřív neklikne na tlačítko zpět.

Ve zmíněném komentáři upozorňuje halogan na zajímavý blog Jana Brašny HereBeDragons a zvlášť na aktuální odkazy na spoty z jiných blogů. Vašek reaguje: Díky za tip, Honzův blog sleduji, ale těhle odkazů jsem si nevšiml. A já vlastně taky.