Otesánek: Google, Yahoo!, MSN

WebSideStory vydal zajímavou zprávu Google’s Search Referral Market Share Reaches an All-Time High… (via ABAKUS SEO Blog). WebSideStory se zkoumal počty refererů z vyhledávačů v letech 2001 až 2004 v USA vztažené ke konci března každého zkoumaného roku. Vyhledávač Google si upevnil první místo oproti svým největším konkurentům Yahoo! a MSN.

Poměr refererů z vyhledávačů v USA ke konci března daného roku:
Vyhledávač 2001 2002 2003 2004
Celkem 63,48 % 81,04 % 84,77 % 87,88 %
Google 11,93 % 28,86 % 35,99 % 40,91 %
Yahoo! 36,86 % 36,65 % 30,95 % 27,40 %
MSN 14,69 % 15,53 % 17,83 % 19,57 %

Graf vývoje poměru refererů Google, Yahoo!, MSN v USA

Graf: Poměr vývoje refererů

Ztráta Yahoo! potvrzuje dva roky trvající pokles. Uvidíme, jak se projeví nedávné změny (třeba Yahoo buys Kelkoo…). Naopak spokojení mohou být v MSN, která také už nějakou dobu mocně zbrojí (Microsoft to upgrade search tools).

Zajímavé je srovnání mocné trojky, která si ukrajuje stále více z pomyslného koláče, se zbytkem světa:

Graf vývoje poměru refererů Google, Yahoo!, MSN vs. ostatní v USA

Graf: Poměr vývoje refererů Google+Yahoo!+MSN vs. ostatní

Související

Hledá se webdesigner

Debaty ohledně validity jsou nekonečné. Zapojují se do ní fanatičtí pragmatici absolutní validity, umírnění realisté, kterým nevadí plně použitelné nevalidní stránky, i frikulíni stavějící zábavu nad zpátečnictví standardů. Validita stránky je také snadno dostupným prostředkem pro kritiku webu. Sám vím, jaký ohlas vzbudí třeba informace o Google v novém kabátě nebo kritika VZP na Interval.cz.

Drtivé většině uživatelů internetu je nějaká samoúčelná validita šumafuk – vyžadují zábavu a informace, chtějí splnit svůj cíl. Pokud jim nestandardně napsaný kód nebrání v používání stránky, jsou klidní. A i když je stránka sprzněná, většinou nedávají vinu nevalidnímu kódu.

Něco málo o standardech potažmo o validitě by měli vědět webdesignéři. Mnozí z Vás čtenářů conBLOGu pracuje jako webdesignéři. Najdou se určitě i tací, kteří se zúčastnili výběrových řízení. Možná je mezi čtenáři také někdo, kdo je odpovědný za výběr profesionálních webdesignerů do firem. Rád bych zjistil, jaké jsou požadavky kladené na profesionálního webdesignéra? Podělte se o své zkušenosti z výběrových řízení.

Nezajímají mě názory, jak by to mělo vypadat – o tom koneckonců píšu pořád dokola. Zajímá mě realita. Vyžadují zaměstnavatelé u webdesignéra dobrou znalost standardů? Naladění na vlnu sémantiky, přístupnosti a použitelnosti? Jak doopravdy vypadá takový přijímací pohovor?

Google zvýrazňuje v adrese

Když už byly poslední dva spoty na conBLOGu o Google, tak se zařídím podle rčení třikrát a dost. Google teď zvýrazňuje ve výsledcích vyhledávání také klíčová slova v adrese nalezené stránky. Že by to byl nepřímý důkaz tvrzení, že je dobré mít klíčová slova také v adrese dokumentu?

Google v novém kabátě

Musím říct, že vzhled stránek má pro mě poměrně velký význam. Dneska změnil vzhled web z nejwebovatějších – Google.

Titulní stránka je ještě více graficky odlehčená. To samé platí i pro stránky s výsledky vyhledávání. Tmavomodrou barvu vodorovných lišt vystřídala světlemodrá barva s tenkou ohraničující tmavě modrou linkou. Horní lišta neobsahuje navigaci Web | Obrázky | Skupiny | Adresář – ta se přesunula na stránce úplně nahoru. Z horních pozic starého designu se až dolů propadly volby Výběr jazyka a Tipy pro vyhledávání. Pokročilé vyhledávání a Nastavení si našlo místo vpravo od tlačítka Hledej, které se původně jmenovalo Vyhledat Googlem.

Cítím patrnou snahu po dalším zjednodušení. Pořád ale přetrvávájí mírné nejednotnosti. Např. tlačítko pro vyhledávání na titulce nese nápis Vyhledat Googlem (čím bych na Google hledal jiným?) a ve výsledcích Hledej. Vedle pole pro vyhledávání na titulce chybí oproti stejnému poli na stránce s výsledky odkaz Výběr jazyka (je dole). To jsou ale opravdu drobnosti.

Co mě ale udivuje, je přístup autorů HTML kódu. Web není validní. Stačí letmý pohled a vyplavou začátečnické chyby, např.:

  • hodnoty atributů nejsou uzavřené v uvozovkách,
  • …,
  • atd.

Chyb je samozřejmě(?) víc. Kdyby měl dokument DTD, možná bych mohl napsat číslo mezi 20 – 57, ale takto opravdu nevím.

Související

AllTheWeb s Yahoo!

AllTheWeb začal používat Yahoo! vyhledávání dříve, než se možná čekalo (via Abakus SEO Blog).

V této souvislosti jsem se podíval na zdrojový XHTML (nevalidní) kód AllTheWeb. Pouze jediná tabulka a jenom 25 chyb nalezených validátorem jej staví před tabulkový (3 tabulky) Google s 36 chybami. Docela by mě zajímalo, jaký je postoj obou zmíněných gigantů k něčemu tak základnímu, jako je validita kódu. To těm firmám nestojí za to upravit pár šablon? Práci, kterou by třeba zdarma, udělal během pár desítek minut kdejaký školák.

Nakládání s nalezenci

Marek Prokop včera zveřejnil velmi zajímavý spot Nalézání nalezeného, který popisuje projekt Informační školy při Washingtonské universitě Found Keeping Found Things.

Marek se zaměřil na výsledky KFTF Survey of Web Keeping Methods. Tento výzkum hodnotil způsoby uchovávání informací nalezených uživateli na webu. Nebudu citovat všechny výsledky, ale za pozornost stojí některé (pro někoho možná) překvapivé způsoby chování návštěvníků:

  • vytvoření záložky – 80 %,
  • nic si neukládá a znovu hledá – 54% %,
  • stránku si vytiskne – 40 %.

Pro mě osobně jsou mnohá zjištění velmi poučná.

PageRank pod lupou

Blognul to sice dnes už Marek Prokop (Analýzy PageRanku a změn pozic v Googlu), ale rád si to uschovám pro budoucnost:

  • Google PageRank Value Report – nakrmil jsem ho asi 150 odkazy najednou a vrátil seznam zadaných stránek a jejich GPR.
  • Keyword Pagerank Finder – pracuje tak, že zadáte klíčová slova a aplikace vrátí seznam stránek vč. jejich pozice a GPR.

Jsem zvědavý, kdy, jak a jestli vůbec zareaguje Google na podobné nástroje?

Souvislosti

Na konci s dechem?

Na AllTheWeb na stránce Submit your Site si právě teď můžete přečíst:

Search results on AlltheWeb will soon be powered by Yahoo! Search Technology. For fast submission to the Yahoo! Search Technology index via the Overture Site Match(tm) program, Click Here.

Podobně hovoří také AltaVista: Search results on AltaVista will soon be powered by Yahoo! Search Technology. (via Abakus SEO Blog).

Tak nevím, je to blýskání na lepší časy, nebo definitivní konec legendy? Bude AltaVista vytixována? Možná ano, možná ne. Overture prostě sjednocuje své aplikační portfolio. Kdo rozumný by udržoval několik systémů najednou?

Souvislosti